
308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az angolszász tematikának szentelt 2024/25-ös szezonban 226 opera- és operett-, daljáték- vagy szcenírozott előadás, 120 balettelőadás és 38 szimfonikus koncert, gála és dalest szerepelt a műsoron, összesen 45 opera- és 11 balettcímmel a repertoáron. Az OPERA művészei az intézmény legnagyobb ázsiai turnéján vettek részt Tajvanon, rangos nemzetközi elismerést nyert el az International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó darabja, a Valuska, miközben világsztárokat és hazai kedvenceit is köszönthette a közönség. A Magyar Állami Operaház Csillagóra gáláján pénteken díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart színes programokkal.
A gála keretei között ismét köszöntötték Horváth István és Kriszta Kinga operaénekest, Kesselyák Gergely karmestert, valamint Yakovleva Maria principált, akik a Magyar Állami Operaház 2025/26-os Évadának Kamaraénekese, Kamaraművésze és a Magyar Nemzeti Balett 2025/26-os Évadának Étoilje-ja megtisztelő címeket egy-egy előadás alkalmával vehették át az évad folyamán.
A Magyar Állami Operaház Zenekari Kamaraművésze Benyus János (I. kürt) lett. A MÁV Szimfonikus és a Budafoki Dohnányi Zenekar korábbi művésze számos rangos hazai és nemzetközi elismerés és versenyeredmény birtokában 2011 óta tagja az OPERA Zenekarnak, aki kimagasló tehetségén és művészi sokoldalúságán túl szakmai hozzáállásával és példamutató magatartásával érdemelte ki az elismerést.
A Magyar Állami Operaház Énekkarának Kamaraművésze Nagy Dávid, aki 18 éve a basszusszólam tagja, aki tehetségén túlmutatva érett gondolkodásával, fegyelmével és művészi példamutatásával vált érdemessé az elismerésre.
A Magyar Nemzeti Balett Kamaraművésze Wakabayashi Yuki grand sujet, aki a stuttgarti John Cranko Iskola elvégzése után 2019-ben csatlakozott a Magyar Állami Operaház balettegyütteséhez, 2021-ben címzetes magántáncossá, 2023-ban grand sujet-vé léphetett elő. Tehetségét és szorgalmát a klasszikus balettek kis szóló szerepeiben és kortárs koreográfiákban egyaránt kamatoztatta. Az elmúlt szezonban is szerepelt A diótörő főszerepében (Mária herccegnő) és kisebb együtteseiben, bemutatkozott A víg özvegyben (Valencienne), közreműködött A makrancos Kata, A hattyúk tava, és a Manon sorozataiban, a jövő héten pedig Gamzatti szerepében is debütál A bajadérben.
A Magyar Állami Operaház Gyermekkarának Kamaraművésze Tanka Dániel, aki mindössze három éve az együttes tagja, de fiatal kora ellenére már első évadában szólista szerepben debütált a [szkikki] 2.0 Gherardinójaként. Az együttesben természetes könnyedséggel és profizmussal betöltött feladatai mellett az elmúlt évadban A kis kéményseprő premierjén a címszerepet, a Magyar karácsony bemutatóján a Kispásztort alakította, A makrancos királylányban pedig kikiáltóként lépett színpadra.
A Magyar Nemzeti Balettintézet Kamaraművésze Varga Lilla Emese VII. évfolyamos növendék, aki a májusban Miamiban megrendezett Grad Prix Dance Open America balettversenyen senior klasszikus és modern kategóriában is első helyezést ért el, így a verseny nagydíját is kiérdemelte. Itthon a KisHattyúk tavában Odette, a KisCsipkében Aurora hercegnő szerepében volt látható, míg a felnőtt produkciók közül A diótörőben hópehelyként is bemutatkozott.
A Csillagóra gálát követően bensőséges keretek közt adták át a dalszínház további elismeréseit az Operaház Vörös szalonjában.
Első ízben adták át a Petneházy Alapítvány és a Magyar Állami Operaház 500 ezer forintos Petneházy Ösztöndíját, ami 14 és 24 év közti fiatal művészek számára ítélhető oda évente egyszeri alkalommal. A páratlan években az Országos Operaverseny különdíjaként átadható elismerésben idén Gulyás Botond Benedek, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem I. évfolyamos hallgatója részesült, míg páros években a Magyar Nemzeti Balettintézet egyik növendéke részesülhet. Az erről szóló megállapodást az esemény keretei közt írta alá Petneházy Dávid, a Petneházy Alapítvány elnöke és dr. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.
Szintén első alkalommal adták át a közelmúltban alapított Évad Támogatója-díját, amivel az OPERA azokat kívánja elismerni, akik legalább három éve önzetlen elkötelezettséggel, a művészeti értékek iránti magas fokú megbecsüléssel segítik az intézményt – legyen szó szponzorációról, mecénási szerepvállalásról, pénzbeli, termék- vagy szolgáltatásalapú támogatásról. Az OPERÁ-t 10 éve támogató Herendi Porcelánmanufaktúra által készített elismerést, ami az operaházi szfinxekre utal, első ízben Steiner-Isky Annamária vehette át, aki a Magyar Állami Operaház Balettnövendékeiért Alapítvány elnökeként az elmúlt négy évben odaadással támogatta a Magyar Nemzeti Balettintézet működését.
Az Oláh Gusztáv operai főrendező, vezető díszlet- és jelmeztervező emlékét őrző plakettet Czeglédi Zsombor videótervező érdemelte ki, aki 2020 óta készít vetítéseket, animációkat és filmbejátszásokat a Magyar Állami Operaház produkcióihoz. Munkái az elmúlt évadban többek közt a Bastien és Bastienne / A telefon, a Nixon Kínában, a Requiem, a Magyar karácsony, a Macbeth, a Stuart Mária és az Armida premierjeiben, valamint a János vitézben voltak láthatók.
A Komor Vilmos karmester emlékére alapított plakettet Teremi Dárius érdemelte ki, aki az évad elején karmesterasszisztensként csatlakozott az intézményhez, és rögtön a Bastien és Bastienne / A telefon páros egyfelvonásos premier dirigenseként mutatkozott be, de háttérmunkája mellett vezényelt Bánk bán-előadásokat is.
A Márk Tivadar, az OPERA egykori elismert jelmeztervezője előtt tisztelgő emlékplakett idei díjazottja Rományi Nóra, aki egy évtizede tervez jelmezeket a Magyar Nemzeti Balett klasszikus darabjaihoz, beleértve A bajadér napokban bemutatott produkcióját is, valamint a Magyar Nemzeti Balettintézet előadásaihoz.
A Gela Lajos, az Erkel Színház egykori főügyelője emlékére alapított plakettet, amelyet az OPERA művészeti támogató területén dolgozó valamely munkatársa kaphat meg, idén Balaban Cristina, a Magyar Nemzeti Balett első balettmestere vehette át, aki csaknem évtizedes szólista pályafutást követően 2022 óta tölti be jelenlegi pozícióját.
A díjátadót követő fogadás egyben névadó ünnepsége is volt a helyszínéül szolgáló 2. emeleti operaházi tárgyalóteremnek, ami Radnai Miklós nevét abból az alkalomból vette fel, hogy a neves zenetörténész éppen száz éve kezdte meg korszakosnak mondható, egy évtizeden át tartó operaigazgatói periódusát.
Emlékezetes produkciókban gazdag évadot zár az OPERA
Az angol és amerikai kultúrkörhöz kapcsolódó művekre kiemelt hangsúlyt helyező évad nyitányaként 2024 szeptemberében először volt látható Magyarországon John Adams Nixon Kínában című operája az Eiffel Műhelyház különleges környezetében Szemerédy Károly, Kolonits Klára és Nyári Zoltán, valamint Rácz Rita és Kovács István főszereplésével, Almási-Tóth András rendezésében, Vajda Gergely vezényletével. Látványos, vetítésekkel kiegészült produkciót készített Verdi Macbethjéből a nemzetközileg elismert dél-afrikai rendező, Matthew Wild, George Gagnidze és Kálmándy Mihály, valamint Boross Csilla és Rálik Szilvia főszereplésével, Rajna Martin első karmester vezényletével, és nagy sikernek örvendett májusban Kolonits Klára és Balga Gabriella főszereplésével Donizetti Stuart Mária című operája, ugyancsak Rajna Martin vezényletével. Szintén az évadtematikába illeszkedett Benjamin Britten A kis kéményseprő című darabja, amit Novák János koncepciója nyomán Toronykőy Attila rendezésében, Hajzer Nikolett vezényletével mutatott be az OPERA Gyermekkar az Eiffel Műhelyházban. Az évadtematikához kapcsolódtak az OPERA Zenekar Aranykor: Angol elegancia és Amerikai szépség című hangversenyei is. Előbbin David Coleman vezényletével Britten, Elgar és Holst művei, utóbbin Paul Connelly dirigálásával Ives, Barber, Philip Glass, Bernstein és John Williams darabjai csendültek fel.
További premierek
Puccini halálának 100. évfordulója alkalmából a Franco Alfano-féle közismert befejezés mellett első ízben volt hallható Magyarországon a Turandot a Luciano Berio-féle lezárással. A kettős szereposztásban Sümegi Eszter és Rálik Szilvia, László Boldizsár és Yusif Eyvazov, Pasztircsák Polina és Kriszta Kinga, valamint Gulyás Dénes főszereplésével bemutatott előadást Halász Péter első vendégkarmester vezényelte Barta Dóra rendezésében. Gulyás Dénes Mekkora Isten tenyere? címmel önálló estet is bemutatott azonos című önéletrajzi kötete nyomán Juhász Róza rendezésében és közreműködésével az Operaház Medgyaszay tetőtermében. Az OPERA emellett szcenírozott formában vitte színre Verdi Requiemjét Tulassay Ádám rendezésében, Brassói-Jőrös Andrea, Szántó Andrea, Kovácsházi István és Cser Krisztián közreműködésével, Dobszay Péter vezényletével, valamint az Erkel Színházban mutatkozott be a Margitszigeten tavaly nyáron előbemutatóként felújított Rossini-vígopera, A sevillai borbély, amely Káel Csaba rendezésében szerepel mostantól a repertoáron.
Az ifjúsági előadások kínálatát két rövid egyfelvonásos opera, Mozart Bastien és Bastienne, valamint Menotti A telefon című műve bővítette 2024 szeptemberében az Operaház előszínpadán, Valkai Andrea rendezésében. Szintén itt mutatta be az OPERA Gyermekkara a Magyar karácsony című produkcióját Ádám Jenő azonos című műve nyomán, Kocsár Miklós műveivel kiegészítve, Toronykőy Attila rendezésében.
Az évad utolsó operaházi premierjeként a Magyar Nemzeti Balett új produkcióban mutatta be A bajadért, amit Marius Petipa koreográfiája nyomán Mirzoyan Albert, a társulat balettmestere állított színpadra látványos kivitelben, négyes szereposztásban.
Repertoár-előadások
Az OPERA repertoárján az elmúlt évadban összesen 44 opera- és 12 balettcím szerepelt. Az évadtematikába illeszkedően volt látható Verdi Otellója és Falstaffja, ezen kívül visszatért a repertoárra mások mellett A bolygó hollandi, a Carmen, a Faust, a Manon Lescaut, A Nyugat lánya és újragondolt rendezésben, megújult, látványos díszletekkel a Gioconda. A repertoár-előadásokban olyan neves külföldi művészek vendégszerepeltek, mint José Cura (Otello), Gaston Rivero (Manon Lescaut, A Nyugat lánya) vagy Sir Willard White (Porgy és Bess), a fiatalabb generációból pedig Andrei Danilov (Faust), Chiara Isotton (A Nyugat lánya), Jolana Slavíková (Carmen), valamint Francesca Tiburzi és Stefano La Colla (Gioconda). Magyar szerzők művei közül a Bánk bán, a János vitéz, A kékszakállú herceg vára és a Mario és a varázsló szerepelt a műsoron. A balettkínálatban megtekinthető volt Seregi László A makrancos Kata című alkotása, valamint Harangozó Gyula halálának 50. évfordulója alkalmából a Coppélia. Mellettük A víg özvegy, a Manon és A vágy villamosa is szerepelt a repertoáron, A diótörő 41 alkalommal volt látható, míg a Nagy Iván Balettgálán a moszkvai Bolsojból Evgenia Obraztsova és Semyon Chudin, az Angol Nemzeti Balettből pedig Shiori Kase és Daniel McCormick vendégszerepelt. Az OPERA Gyermekkar és a Magyar Nemzeti Balettintézet gyermekprodukciói közül az olyan népszerű darabok, mint a Parázsfuvolácska, a KisCsipke, a KisHattyúk tava és a KisKalóz vagy az István, a király (junior) A makrancos királylány és a János vitézke is nagy sikerrel tértek vissza a repertoárra.
Hangversenyek, gálák, dalestek
Az évad kínálatában 38 különböző hangverseny, oratórium, gála és dalest szerepelt.
A Magyar Állami Operaház megnyitásának 140. évfordulóját ünnepi koncerttel nyitotta meg az OPERA, ahol Liszt, Erkel, Dohnányi, Bartók és Kodály művei is felcsendültek Rajna Martin, Medveczky Ádám, Kocsár Balázs, Halász Péter és Kovács János vezényletével.
2025. január 1-jével az Erkel Színház üzemeltetése elkerült a Magyar Állami Operaháztól, csaknem 75 éves, eseményekben és élményekben gazdag korszakot zárva le ezzel. Az OPERA Arnold Schönberg születésének 150. évfordulója alkalmából monumentális műve, a Gurre-dalok előadásával búcsúzott méltó módon korábbi játszóhelyétől, ahol az együtteseiből álló, csaknem 300 fős előadói gárdával, Nánási Henrik vezényletével adott telt házas koncertet. Ismét szerepelt a műsoron a Carmina Burana, ezúttal 15 alkalommal, de hallgató volt karácsonykor Händel Messiása, húsvétkor pedig Bach Máté passiója is Mozart és Mendelssohn átdolgozásaiban.
Számos gála, ária- és dalest is színesítette a programot: Anna Netrebko és Yusif Eyvazov Puccini műveiből összeállított zenekari gálán lépett fel az Operaházban, Michelangelo Mazza vezényletével, míg a 20 éves Solti Akadémiával közös gálaesten Freddie De Tommaso, Hera Hyesang Park, Aigul Akhmetshina és Paul Grant mutatkozott be Kovács János dirigálásával. Az OPERA folytatta Sztárestek zongorával című sorozatát is Erwin Schrott, Matthew Polenzani, Vittorio Grigolo, Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato fellépéseivel, a Príma Donna-gálákon pedig a Kossuth-díjas dívák, Komlósi Ildikó, Lukács Gyöngyi, Tokody Ilona, Rost Andrea, Sümegi Eszter és Miklósa Erika Eiffel műhelyházi gálaestjeihez +1 Hősként Kálmándy Mihály is csatlakozott. Aktív Kossuth-díjas énekesei számára Térj vissza győztesen! címmel közös gálát is rendezett az OPERA, ahol a tavaly kitüntetett Bretz Gábor fellépett.
Turnék és vendégjátékok
A vendégjátékok sorát az OPERA Zenekar, Énekkar és Gyermekkar egy félig szcenírozott Tosca-előadással kezdte a Pécsi Zeneszüret Fesztivál alkalmából a Kodály Központban José Cura főszereplésével és rendezésében, Karine Babajanyan és Kálmándy Mihály közreműködésével. Az OPERA emellett a Filharmónia Magyarország szervezésében Székesfehérváron és Szegeden is előadta Puccini népszerű operáját koncertszerű formában.
A magyar-török kulturális évad keretében szintén ősszel az OPERA Énekkar az ankarai Nemzeti Előadó-művészeti Központban lépett fel a rezidens filharmonikus együttessel és mutatott be magyar műsort Dénes István vezényletével, majd pár héttel később az Antalya Állami Opera és Balett előadásában volt látható az Operaházban Okan Demiriş 20. századi komponista IV. Murád című alkotása. Ugyancsak ősszel adott otthont az Eiffel Műhelyház a Szentpétervári Kamaraopera vendégjátékának, az orosz társulat Marschner A vámpír és Bizet Gyöngyhalászok című operái mellett gálaestet is adott az Eiffel Műhelyházban.
Tavasszal az OPERA történetének legnagyobb ázsiai turnéját teljesítette Tajvan szigetén, ahol két helyszínen a Pillangókisasszony és A hattyúk tava 6-6 előadását mutatta be az intézmény telt házas előadásokon.
A Gördülő Opera sorozat legújabb epizódjaként az OPERA turnékamionja idén júniusban ismét útnak indult, és a Petőfi Kulturális Program égisze alatt teljesítette háromszor hatállomásos turnéjának első etapját Donizetti A csengő című vígoperájával nyugat-magyarországi településeken, Toronykőy Attila rendezésében.
Utánpótlásnevelés
A Magyar Állami Operaház elkötelezettségét az operai műfajok továbbélése kapcsán az intézmény számos új intézkedésével is alátámasztotta. A közönséget célzó 23 féle ifjúsági program csaknem 190 előadásán túl sikeresen teljesítette első évfolyamát a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió öt fiatal énekese, akik májusban a Magyar Tudományos Akadémián is koncertet adtak. Az OPERA emellett megrendezte I. Országos Operaversenyét, ami a tervek szerint a jövőben kétévente kerül megrendezésre az alap-, közép- és felsőfokú oktatásban operaénekesnek tanuló diákok, növendékek és hallgatók számára, az OPERA idei szakmai minikonferenciája pedig ugyancsak a művészutánpótlás kérdéseit járta körbe.
Nyári előadások
Bár a Csillagóra gála hagyományosan az évad zárását jelöli, a Magyar Állami Operaház produkcióival a nyár folyamán is találkozhat a közönség. Június 21-én Haydn Armida című operáját mutatja be az OPERA a San Diegó-i Opera Neóval együttműködésben, ami júliusban az Egyesült Államokban is látható lesz. Június végétől augusztus közepéig Verdi Az álarcosbál, Mozart Figaro lakodalma és Donizetti Don Pasquale című operáival találkozhat a közönség az Andrássy úton, miközben június végén A cigánybáró a Szegedi Szabadtéri Játékokon vendégszerepel, valamint a Gördülő Opera júliusban és augusztusban is folytatja országjárását Donizetti A csengő című vígoperájával. A füredi Anna-bál nyitótáncát idén is a Magyar Nemzeti Balett művészeti mutatják be, a nagy múltú társasági eseményt pedig a kapcsolódó fesztiválon az OPERA Zenekar és Énekkar ingyenes szabadtéri gálákkal vezeti fel.
Fotó: Nagy Attila