
The Little Sweep
MVM Piccolo Programme
Details
In Brief
János Novák, a puppeteer and musician who is probably known to most people from performances at the Kolibri Theatre and a 2016 chamber performance of Disruption in the Seraglio (based on Mozart’s Entführung aus dem Serail) at the Opera House, stages Benjamin Britten The Little Sweep written for young audiences and performers. According to artistic director András Almási-Tóth, the opera about a child trapped in a chimney and tried to be rescued by his little friends "is a classic liberation opera translated into a children's adventure film.” The production is the latest addition the wide repertoire aimed at young audiences at the OPERA to present a new opportunity to introduce the genre to younger generations.
Age restriction
Events
Premiere: April 26, 2025
Media
Opera guide
Bevezetés
Benjamin Britten (1913–1976) angol zeneszerző pályáját csodagyerekként kezdte, már ötévesen komponált. Kezdetben filmzenéket írt, nemzetközi hírnevet azonban operáival szerzett. A kis kémyénseprő című gyerekoperát az aldeburgh-i Jubilee Halban mutatták be 1949-ben. A darab a megcsúfolt és becsapott ártatlanság operája. A kegyetlen munkára fogott fiú sorsa szinte csak a gyerekszolidaritásnak köszönhetően nem fordul át tragikusba. A felnőttek világának abszurditásával szembeszegülő, naiv tenni akarás diadala pontosan világít rá a jelenlegi helyzet tarthatatlanságára. Britten darabja szociális töltetet is kap: a gyerekek világának természetes zenei arisztokratizmusa határozottan szegül szembe a felnőtt képmutatás álságos dekorativitásával.
A karmester gondolatai
Aki kicsit is ismeri Brittent, nem gondolja, hogy könnyű zenei anyagot komponál, de bármilyen meglepő, A kis kéményseprő szinte slágerszámokat tartalmaz: fülbemászó és a gyerekek számára is könnyen megtanulható anyagról van szó. A felnőtteknek írt szólamok azonban harmóniai és ritmikai szempontból annál nehezebbek. Érdekes kihívás a gyerekeknek, hogy van egy teljes felvonás, amikor nem énekelni, hanem beszélni kell, és bár nem prózai színház vagyunk, fontos, hogy ezen a téren is kipróbálják magukat. Ezzel együtt rengeteg az énekelnivaló is, ritka az olyan gyerekdarab, ahol a kicsiknek valóban nagyobb szerep jut, mint a felnőtteknek. A produkció egyik érdekessége, hogy a kis apparátust megszólaltató hangszeres együttes (egy vonósnégyes, ütőhangszerek, timpani és egy négykezes zongora) fent van a színpadon, így ebből a szempontból is látványos, tanulságos előadás jöhet létre mind a fellépők, mind a nézők számára.
Ami pedig Britten muzsikáját illeti, a szerző hihetetlenül kifejezően írta meg a művet. Ha az ember nem látja, csak hallgatja, szinte akkor is ki lehet találni, mi történik a színpadon. Egy-egy szívdobbanás, vagy amikor Miss Bagott észreveszi, hogy minden kormos, lépkedésének feszültsége a dinamika emelkedésével, ahol az akkordok a lépteire jönnek, vagy ahogy a kocsi érkezését a timpani jelzi, mind a cselekmény és a zene(kar) összefonódását mutatja. Látható tehát, hogy a zene és a színpadi történés tökéletes egységet alkot, amivel ez a mű kiemelkedik a gyerekdarabok közül, miközben illeszkedik a többi Britten-opera sorába: a szerző ugyanúgy rendkívül magas színvonalon komponálta meg ezt a gyerekdarabot, mint az összes többi operáját.
Hajzer Nikolett